MikroKopter - Forum » MikroKopter » MK in Holland !!

MK in Holland !!

Seite: « < ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... > »

Autor Neuer Beitrag
Mitglied
Mosakopter meinte
Hi guys,

Afgelopen zaterdag heb ik toch zoiets vreemds meegemaakt: we (ADE_copter, Mindbender en ik) waren uitgenodigd tijdens open dag Hogeschool in Eindhoven en ik was vroeg daar. Tijdens mijn tweede vlucht al viel Mosakopter opeens spontaan uit de lucht van een hoogte van ca. 4 meter (in een kleine hal). Zomaar. Zonder waarschuwing vooraf. Foei.
Gisteravond heb ik de oorzaak van mijn crash ontdekt: 1 van mijn Robbe motortjes is defect.
Maar hij is niet echt kapot. De oorspronkelijke controller blijft groen, hij start en draait ogenschijnlijk prima, maar na een minuut of twee volle power wordt hij nogal heet en valt hij uit. Om uit te sluiten of het een controller probleem was heb ik de motor omgewisseld met eentje die koud bleef.
Guess what: met deze controller startte de motor helemaal niet eens op. De rode LED blijft uit, maar hij krijgt 'm niet rond. Dat is voor mij een teken dat er serieus iets mis is met deze motor.
Toch raar dat hij op de oorspronkelijke controller wel startte.

Vreemd allemaal. Daar heb ik nu een hekel aan: dingen die half werken. Geeft geen vertrouwen. Voorlopig hang ik ook geen camera meer eronder. Eerst wil ik 100% begrijpen waarom deze motor warm wordt en uiteindelijk uitvalt. En belangrijker nog: hoe kun je dit voorkomen in de toekomst?

Daarom een post flight tip: controleer regelmatig de temperatuur van alle motoren. Die moet gelijk zijn als je kopter in balans is...
Tips en ideeen welkom.

2b continued...

@ Paul: welke foutmelding krijg je precies? en heb je het over de BlCtrl ?

Je schrijft dat je de motor heb uitgewisseld met een die koud bleef. En dan dat die al helemaal niet wilde draaien op die lokatie ??? Is het de motor of de regelaar die heet wordt ? En is het de koude motor achter de regelaar van de motor die heet werd die niet wil draaien? Zo ja, dan zou ik eens heel goed naar die regelaar kijken. Mogelijk dat die niet goed is. Dan zie je dit soort effecten inderdaad wel: goede start, minuutje prima vliegen, en opeens ondersteboven en de grond in. Die regelaars hebben het behoorlijk zwaar. Als ze een jaar meegaan zonder problemen, dan is het eigenlijk al behoorlijk lang.
Mitglied
Vrijwilliger voor helpen organiseren BeNeLux RCAP dag 2010 in 2e helft April 2010 in het Noorden of Oosten van het land ??

De afgelopen drie jaar is er een kleine traditie ontstaan: tussen 15 en 30 April wordt ergens in het NL of BE een BeNeLux RC Aerial Photograph (RCAP) dag gehouden. De eerste was in de bollenstreek, de tweede in Limburg, en de derde in Belgie in de omgeving van Antwerpen. Dus in 2010 is of het Oosten (ergens richting Gelderland / Overijssel) of het Noorden (Groningen, Friesland, Drenthe) van Nederland aan de beurt. Om de dag te organiseren is het echter belangrijk om iemand lokaal te hebben die wat vrije tijd wil besteden aan het zoeken naar lokaties die zowel voor een beginner als een ervaren vlieger leuk kunnen zijn en waar zowel met multikopters als vliegtuigjes gevlogen kan worden. Dus voldoende open ruimte, niet dicht bij gevaarlijke obstakels of dicht bos waarin een toestel zoek kan raken, voldoende parkeerruimte, makkelijk te bereiken voor mensen die van verder weg komen, en met wat goede maar niet dure plekken voor koffie, thee en lunch op redelijk korte afstand. Er wordt wel alleen elektrisch gevlogen ivm lawaaihinder, natuurlijk. Meestal gaan we in het eerste kwartaal dan even met 2 of 3 man langs de mogelijke lokaties om zeker te zijn dat ze geschikt zijn en na te gaan of er misschien nog andere zaken rond een lokatie geregeld moeten worden. Wat betreft benaderen van bekende RCAP vliegers, aankondigingen in verschillende fora, etc, dat doe ik traditie getrouw.

Vrijwilligers kunnen mij even een berichtje sturen.
Mitglied
Leuk dat je er al mee bezig bent Arthur, ik kijk er al naar uit!

Sfeerbeeldjes van vorig jaar (op de foto drukken om het filmpje te starten):

externer Link:
User image

Frederic
Mitglied
Arthur P meinte
Je schrijft dat je de motor heb uitgewisseld met een die koud bleef. En dan dat die al helemaal niet wilde draaien op die lokatie ??? Is het de motor of de regelaar die heet wordt ? En is het de koude motor achter de regelaar van de motor die heet werd die niet wil draaien? Zo ja, dan zou ik eens heel goed naar die regelaar kijken. Mogelijk dat die niet goed is. Dan zie je dit soort effecten inderdaad wel: goede start, minuutje prima vliegen, en opeens ondersteboven en de grond in. Die regelaars hebben het behoorlijk zwaar. Als ze een jaar meegaan zonder problemen, dan is het eigenlijk al behoorlijk lang.

Hoi Arthur !!
Ik zal het anders omschrijven:
Na een paar minuten vliegen waren motoren 1, 2 en 4 redelijk koel maar nr 3 (de rechtse) werd heet.
De FET van alle regelaars leken mij allemaal in orde.
Daarom heb ik motor 3 (rechtse die heet werd) en 4 (achterste die koel bleef) omgewisseld. Alleen de motoren zelf. De regelaars bleven op hun plaats.
Nu wilde ik opnieuw vliegen maar de achterste wilde niet meer doorstarten. Hij probeert het telkens maar krijgt de propellor niet rondgedraaid. Ter controle heb ik de rechtse motor met het koptertool getest en deze werkte prima en bleef weer koel als voorheen.
Hieruit kon ik concluderen dat er niets mis is met speedregelaar 3.

Ik denk dat met 1 van de spoelen van die hete motor mis is. Ik heb ze al sinds juli 2007 in gebruik en 2 serieuze crashes gehad. Toch zijn er geen mechanische beschadigingen te merken.

Ik zal een nieuwe motor bestellen en erop monteren.
Mitglied
Arthur P meinte
Vrijwilliger voor helpen organiseren BeNeLux RCAP dag 2010 in 2e helft April 2010 in het Noorden of Oosten van het land ??

De afgelopen drie jaar is er een kleine traditie ontstaan: tussen 15 en 30 April wordt ergens in het NL of BE een BeNeLux RC Aerial Photograph (RCAP) dag gehouden. De eerste was in de bollenstreek, de tweede in Limburg, en de derde in Belgie in de omgeving van Antwerpen. Dus in 2010 is of het Oosten (ergens richting Gelderland / Overijssel) of het Noorden (Groningen, Friesland, Drenthe) van Nederland aan de beurt. Om de dag te organiseren is het echter belangrijk om iemand lokaal te hebben die wat vrije tijd wil besteden aan het zoeken naar lokaties die zowel voor een beginner als een ervaren vlieger leuk kunnen zijn en waar zowel met multikopters als vliegtuigjes gevlogen kan worden. Dus voldoende open ruimte, niet dicht bij gevaarlijke obstakels of dicht bos waarin een toestel zoek kan raken, voldoende parkeerruimte, makkelijk te bereiken voor mensen die van verder weg komen, en met wat goede maar niet dure plekken voor koffie, thee en lunch op redelijk korte afstand. Er wordt wel alleen elektrisch gevlogen ivm lawaaihinder, natuurlijk. Meestal gaan we in het eerste kwartaal dan even met 2 of 3 man langs de mogelijke lokaties om zeker te zijn dat ze geschikt zijn en na te gaan of er misschien nog andere zaken rond een lokatie geregeld moeten worden. Wat betreft benaderen van bekende RCAP vliegers, aankondigingen in verschillende fora, etc, dat doe ik traditie getrouw.

Vrijwilligers kunnen mij even een berichtje sturen.

Hey Arthur,

tof dat je weer een RCAP dag wil organiseren, indien de data passen zal ik zeker van de partij zijn! Ik heb sind vorig jaar zwaardere mototren onder mijn MK met aangepaste schroeven. Dat zou beter moeten werken, alleen is het nu geen weer voor een goede test te maken.

Ciao,

Ivo
Hoi Alle,

Het is maar rustig op het forum. maar toch een vraagje waar sluit men een servo aan de FC ik zie dat er servo-
aansluitingen zijn, maar krijg er geen beweging in. En Arthur P. indien de RCAP dag door gaat zal ik trachten
aanwezig te zijn.

Paul Hell
Mitglied
Zit toevallig naar het zelfde te zoeken, heb de HiSight besteld met servo, maar las dat je het beste niet de 5v van de FC moet halen...
Maar geen idee hoe ik het anders voor elkaar moet krijgen...
Mitglied
Hallo Paul,

Welke FC heb je:
Bij de versie 1.3 gaat het niet zonder aanpassingen (meer dan 1 servo dan) hiervoor heb ik toevallig net een printplaatje laten maken wat met een paar dagen hopelijk binnen is.
Dat ene servo (tilt voor de camera) hier:
http://www.mikrokopter.de/files/Flight-Ctrl_1_3_doku.pdf (plaatje op pagina 2, de onderste 3 pennetjes...)

Bij versie 2 (=ME) hier:
http://gallery.mikrokopter.de/main.php/v/tech/FC_ME_Connections.gif.html
Mitglied
Mudley, gewoon de 5V van de FC afhalen, maar dan wel die extra omvormer 12 => 5V erbij solderen. Bij voorkeur de recom.
Voor zowel FC1.3 als ME op positie IC3
Mitglied
Ik neem aan dat je de recom links op de afbeelding bedoelt, heb inderdaad de FC 2.0 ME. Weet je toevallig ook welk type omvormer ik hiervoor nodig heb?
Mitglied
https://www.mikrocontroller.com/index.php?main_page=product_info&cPath=74&products_id=265

Vliegt ie al? (heb geen zin terug te bladeren in dit draadje)
Mitglied
De mijne? Jaaah man sta tussen elk buitje door lekker te vliegen! Echt super blij met m'n MK.
2 Weken geleden een weekje naar een vakantiepark gegaan, en daar lekker zitten oefenen.

Zo pfew... gelijk maar even HiSystems gemaild of ze m'n order snel willen aanpassen met die RECOM... haha
Nou maar hopen dat ze m'n mail op tijd lezen.
« Bearbeitet von mudley am 30.11.2009 22:54. »
Mitglied
Hoop het voor je, met die verzendkosten die ze rekenen... Anders ff bij Dil kijken in Rotterdam of die ze heeft.
Mitglied
Yep, zou verboden moeten worden... verzendkosten zijn niet meer van deze tijd ;)
Zag dat conrad 'm ook verkoopt, dus dat is ook een optie...
Mitglied
klopt, verzendkosten waren tot voor kort altijd zeer betaalbaar (ik meen rond 7 euro), bij mijn laatste bestelling moest ik opeens 15 euro betalen ! jammer...
Mitglied
kneet meinte
Hallo Paul,

Welke FC heb je:
Bij de versie 1.3 gaat het niet zonder aanpassingen (meer dan 1 servo dan) hiervoor heb ik toevallig net een printplaatje laten maken wat met een paar dagen hopelijk binnen is.
Dat ene servo (tilt voor de camera) hier:
http://www.mikrokopter.de/files/Flight-Ctrl_1_3_doku.pdf (plaatje op pagina 2, de onderste 3 pennetjes...)

Bij versie 2 (=ME) hier:
http://gallery.mikrokopter.de/main.php/v/tech/FC_ME_Connections.gif.html

wil je nu zegen dat al de servo teksten die op de FC kaart staan bedrukt niet kunnen gebruikt worden
voor het sturen van servo's
Mitglied
wel beste mikrokopter fanaten ge wordt er wel aan verslaaft!!! maar wat ik niet begrijp is dat in de shop de MK HisSight

Links
- Montageanlleidtung im Wiki
- Passender Tilt Servo
- Passende Stativschraube
- Passendes Landegestell: Flexlander L

de nodige fotos hoe het er uit zal zien met een fototoestel er op, maar nergens een foto of uitleg waar men de servos moet aan sluiten op de FC ME.
Mitglied
Ehhh Paul,

Ik zit toch te verwijzen naar een pagina met een prachtig tekeningetje met alle aansluitingen volgens mij....
Tilt en roll aan de daarvoor aangewezen aansluitingen, wel ff opletten dat dat "goed-om" gebeurd.
Vervolgens in de MKtool bij camera aangeven of er gecompenseerd moet worden (hogere waarde dan 0 invullen) En als je een van beide wilt bedienen met de zender daarvoor een kanaal aan een pot toekennen, en dan de pot aan tilt of roll.
Alles aan, gyro's calibreren en het zou moeten werken. (misschien eerst de motoren starten, dat weet ik bij de ME versie niet zeker..)

Nog iets onduidelijk?
Mitglied
O-ja, opletten dat de servo-refresh rate minimaal gelijk is aan het aantal servo's wat je wenst te gebruiken...
Mitglied
@Harrie

Zitat
klopt, verzendkosten waren tot voor kort altijd zeer betaalbaar (ik meen rond 7 euro), bij mijn laatste bestelling moest ik opeens 15 euro betalen ! jammer...

Ik laat mijn Hisight bestellingen bij een Duitse Postagentur bezorgen en haal daar de pakketjes zelf op. Gelukkig woon ik maar 5 minuten van een Postagentur. Maastricht is meen ik toch ook dicht bij Duitsland!?

Jacques
Mitglied
Jazeker, ik woon 15 min. rijden van de grens met Duitsland. Hoe werkt dat zo'n Postagentur?
Mitglied
kneet meinte
Ehhh Paul,

Ik zit toch te verwijzen naar een pagina met een prachtig tekeningetje met alle aansluitingen volgens mij....
Tilt en roll aan de daarvoor aangewezen aansluitingen, wel ff opletten dat dat "goed-om" gebeurd.
Vervolgens in de MKtool bij camera aangeven of er gecompenseerd moet worden (hogere waarde dan 0 invullen) En als je een van beide wilt bedienen met de zender daarvoor een kanaal aan een pot toekennen, en dan de pot aan tilt of roll.
Alles aan, gyro's calibreren en het zou moeten werken. (misschien eerst de motoren starten, dat weet ik bij de ME versie niet zeker..)

Nog iets onduidelijk?

Wat bedoelt je met Gyros calibreren? alles geprobeerd geen leven in mijn servo te krijgen.
Mitglied
Voor het starten van de motoren de Gier/gas knuppel even in de linker bovenhoek.
http://www.mikrokopter.com/ucwiki/MikroKopterEinstieg#head-7bd7e47f35835d50f59f337a6c7bc8e52e87fa43

stukje omlaag, paragraaf: Sensoren kalibrieren und Setting auswählen

Voordat er misverstanden ontstaan, ik neem aan dat we het over tilt en roll servo hebben hier?
Mitglied
Paul,
als je in de buurt van Rotterdam woont; dit is lastig oplossen via een forum. Misschien dat het in real life makkelijker gaat...?
Mitglied
@Harrie

Zitat
Hoe werkt dat zo'n Postagentur?

Je gaat naar zo'n Postagentur en je vraagt of je daar (af en toe pakjes) kan laten bezorgen.
Als het goed is krijg je een volmachtformulier voor je adres gegevens en je handtekening.
Dan laat je de pakketjes uit Duitsland naar het Postagentur adres komen. Jou naam moet dan ook op het adres label voor het Postagentur staan.
DHL bezorgingen zijn bij mijn Postagentur gratis. Ontvangst van andere diensten kosten een euro. Highsight verzend pakjes via DHL, dus dat moet geen probleem zijn en je kan de bestelling prima via internet volgen. Werkt snel en goedkoop.

Gr.
Jacques

Seite: « < ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... > »

MikroKopter - Forum » MikroKopter » MK in Holland !!