| Autor | Neuer Beitrag |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jul 2007 Beiträge: 662 Ort: Maastricht-NL | ha OK, 20C klinkt beter. als jullie waarden in de oscilloscoop van het MK tool verder goed zijn, dan moet alles werken. controleer voor zekerheid of alle props de juiste richting omdraaien: voor en achter met de klok mee, links en rechts tegen de klok in. ik begrijp jullie voorzichtigheid, maar je zult toch echt 1 meter van de grond moeten loskomen om te kunnen beoordelen of alles goed werkt. tip: monteer 4 lange koolstof stangetjes: op elke arm 1. druk eventueel een pingpong balletje op het eind van elke stang. ga dan de eerste test doen in een veld met hoog gras (moeilijk te vinden nu, ik weet het). als er iets gebeurd, dan is de schade minimaal. het zogenaamde grondeffect is behoorlijk irritant, zeker als je daar geen ervaring mee hebt. de MK bouwt namelijk een behoorlijke luchtbel onder zich op en begint als het ware te dansen als je te laag bij de grond blijft. dus meteen naar 1 meter hoogte toe! ik ben zo ook begonnen met die stangetjes, en na 2x vliegen had ik ze al verwijderd! zie ook mijn "maiden"-video op youtube.com/mosakopter... _______________ -- 2007: no crash -- 2008: no crash -- 2009: 3 crashes and still learning to fly nose-in :) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jul 2007 Beiträge: 662 Ort: Maastricht-NL | @wep800: ben je gek! ik bak nog steeds niks van nose-in ... maar ik blijf stug volhouden  _______________ -- 2007: no crash -- 2008: no crash -- 2009: 3 crashes and still learning to fly nose-in :) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Mar 2009 Beiträge: 28 Ort: Amsterdam | Rajur(?), Ik ken de oplader zelf niet maar lees wel dat 'ie een ingebouwde balancer heeft. Aan je lipo heb je ook een balanceerstekkertje (neem ik aan). Dat stekkertje dus in het juiste "stopcontactje" van de oplader en je zou moeten kunnen balancereren. Overigens: heb je een "multimeter"? Zo ja, dan kan je de voltages van de afzonderlijke cellen meten. Het balanceerstekkertje van je lipo heeft aan één kant een zwart draadje. Als je het voltage tussen dit zwarte draadje en het direct ernaast liggende draadje meet dan weet je de spanning van de eerste cel. De spanning van de 2e cel meet via het 2e en het 3e draadje, etc. (Afhankelijk van wat de afzonderlijk lipo's nog "doen" zij ze wellicht nog te reanimeren )De MK moet "in de hand" goed reageren; Als je de MK van onderen beethoudt en zoveel gas geeft dat hij zelf zou zweven, dan is moet de correctie van de MK op met de hand "uit het lood brengen" zo sterk zijn dat je dat amper met je hand door kan zetten. Zweven "net boven de gond" is lastiger dan op een meter hoog vanwege de propwash; er vormt zich een soort luchtbel/luchtkussen waar de MK af wil glijden (dit effect is bij de MK overigens miniem ten opzichte van een heli). Wat zijn je instellingen in MKtool? Heb je de juiste propellers op de juiste motoren? (Ik ken iemand die de voor-/achter gewisseld had met links/rechts, met gevolg dat de kopter -een UAVP- steeds op zijn kop ging). Waar woon je?(wellicht woont één van ons dicht bij je en kan je langskomen?) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Wederom bedankt!, RaJur is afkorting voor Ralph en Jurriaan  Ik ben op dit moment alles nog eens aan het nalopen. Van Holger begreep ik dat er ook "vibration dampers" nodig zijn. Die komen nergens voor in de Wiki: http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/Mikrokopter-Get-startedmaar ondertussen wel gevonden (daar waren ze dus voor..) dus die ben ik aan het monteren. Kan me overigens niet voorstellen dat dit het probleem is. https://www.mikrocontroller.com/index.php?main_page=product_info&cPath=77&products_id=391Mbt de lipo, deze heeft idd een balancer kabeltje, maar deze past helaas niet op de lader. Maar ik begrijp dat dit niet onoverkomelijk is? Mbt tot de scope waarden in de MKTool, staat er ergens een overzicht zodat ik deze kan checken? Ik zal straks ook even een screenshot maken van de huidige waarden en instellingen. thx again! ps ik woon in Apeldoorn, mocht het nu helemaal niet lukken dan zou het natuurlijk super zijn als iemand langs zou komen, maar ik heb nog steeds goede hoop dat ik er met jullie tips uit ga komen! |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2007 Beiträge: 23 | mischien een tip. als u je mikrokopter wil laten stijgen en je zijt niet zeker, probeer dan op een trampoline of een matras. Dit doe ik altijd als ik niet zeker ben, wel voor zichtig he. |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | Verloopjestekkertje/dingetje kopen voor je ultramat als er een balancer in zit !! Je wilt de cellen tegelijk en gelijk opladen. Bel gewoon even naar een modelbouwwinkel en vraag wat je moet hebben. Ben je er gelijk uit en krijg je ook weer extra informatie. Of doe het zonder balancer maar dan wordt het "Even Apeldoorn Bellen" Of iemand in Apeldoorn langs willen komen? Je zal wel bedoelen of er iemand dichtbij Apeldoorn woont of je misschien langs mag komen. Haha. Sorry, maar het staat er een beetje knullig. Ik snap je wel hoor. Check dit nog 1 keer: -props draaien in goede richting?? Jij kijken en checken en dan je maat nog een keer checken. Apart van elkaar. Je wilt niet weten hoeveel "domme" dingen ik heb gedaan terwijl ik ZEKER wist dat het goed zat. -check of je niet de altimeter hebt geactiveerd. Dus in de MKptool moet altutude niet aangevinkt staan dan kun je 'm ook niet per ongeluk aan hebben. Met de nieuwe software en je hebt de hoogte houden geactiveerd en je start de motoren krijg je een een situatie die jullie beschrijven. Dit wordt weer veroorzaakt door de groundwash.(grondeffekt) -Geen errors in MK-tool - calibreer de accel nog een keer en dan goed horizontaal. - langzaam roll en pitch de MK en kijk in de grafiek van de MK-tool. Je ziet 2 lijnen een sinus maken en die moeten vlak over elkaar heen lopen. Dichtbij is ok. Hoeft niet precies. Trouwens als je accel goed gecalibreerd is zie je dit ook wel als je in de MK-tool kijkt. Zet de MK op eenrechte tafel en calibreer de gyros. Start de grafiek. De roll en pitch lijnen moet ROND de nul zitten. Ook nu weer niet PRECIES maar als je hele rare waardes ziet hier klopt er nog iets niet. Als je dit allemaal gedaan hebt is de MK heus wel vliegbaar. Kleine kans dat er war mis is. Tja, gebrek aan vliegervaring maar we zijn allemaal zo begonnen. Slim idee om boven een zachte ondergrond even GOED op te stijgen naar 1 meter. Hoger HOEFT niet. KLEINE STUURBEWEGINGEN. Dwing jezelf daar toe. Maak er een groot schuimen landingsgestel op. Werkt goed om te oefenen. SUCCES ! Heb je wel een paar spare props?? Handiggg..... _______________ Started Building: Jan 2008.
ME FC, V1.2 BR-Ctrl, Custom Carbon MK8 frame, 8x Axi 2217-20, 4x4900 30C Lipo, Futaba FF-9, Wi232, Epi-Osd, EzOsd, Yellow Jacket Pro Diversity, Headplay Video Goggles. |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | @Wep800 Net winkel gebeld, balancer kabel zeker even aanschaffen. Ik vroeg overigens niet of er iemand in A'doorn wilde langskomen, maar dit was een reactie op Jeppie welke opperde dat dit misschien een mogelijkheid zou zijn mocht het helemaal niet lukken. Maar wederom bedankt voor je tips, ik ga nu weer even aan de slag om alle instellingen te checken en door te lopen. |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Bij deze dan een screenshot van het pitchen en rollen, dit lijkt mij niet goed?! http://img3.yfrog.com/img3/7413/mktool1.png |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 292 | Dat is inderdaad niet goed nee. Is de FC met de juiste kant naar boven gemonteerd?? Ik weet niet hoe de grafiek eruit ziet als je de FC ondersteboven monteert, maar ik kan me goed voorstellen dat dat er precies zo uit ziet als op jouw afbeelding |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Kneet....eureka..jij bent voor altijd mijn MK held..!
Ik heb hem net 5 sec. in de keuken laten vliegen, zo stabiel als een huis! (langer durf ik niet..) Ik had de FC ondersteboven... Ja ik ga me schamen maar erg blij dat ie het nu doet!! Nogmaals dank voor de hulp, hopelijk morgen een echte test, ik laat zsm weten hoe en wat..! |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Aug 2009 Beiträge: 64 | Heheh, je was niet de enige die dit verkeerd deed... hehehehe |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | Hahaha.... Ik lach niet hoor maar het is wel grappig. Ik zag je grafiek net en als je daar bekent mee bent lijkt dit wel grappig en denk je gelijk: "nej, das nie goe" "Op de kop? Nee, zal toch niet?" Ik mag best lachen toch? Ik heb zelf al hele "domme" dingen gedaan en zelfs gepost. http://forum.mikrokopter.de/topic-8398.htmlAls er verder geen ernstige ongelukken gebeuren moeten we er maar gewoon om lachen want leerzaam zijn ze zeker. Ook voor anderen als je ze bekent maakt. Deze is niet heel dom hoor maar wel grappig. Maar nu zie je maar hoe goed je alles moet checken als iets niet goed is; ook al denk je dat iets goed en logish LIJKT. Vaak kom je er wel uit als je met z'n 2en bent maar zelfs dan..... In elk geval mooi dat het nu werkt!!Maak even snel een fimpje als je kan. Leuk om te zien. Veel plezier ermee nu! _______________ Started Building: Jan 2008.
ME FC, V1.2 BR-Ctrl, Custom Carbon MK8 frame, 8x Axi 2217-20, 4x4900 30C Lipo, Futaba FF-9, Wi232, Epi-Osd, EzOsd, Yellow Jacket Pro Diversity, Headplay Video Goggles. |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | Vanmiddag nog HEEL even gevlogen om mijn camera mount te testen (roll en pitch compensated) Werkt erg goed maar nog even de laatste puntjes op de i en dan komt er wel een testfilmpje. Nog de laatste hoog frequente vibratie er uit halen. Is minimaal maar MOET eruit.  MK is niet te koop   . _______________ Started Building: Jan 2008.
ME FC, V1.2 BR-Ctrl, Custom Carbon MK8 frame, 8x Axi 2217-20, 4x4900 30C Lipo, Futaba FF-9, Wi232, Epi-Osd, EzOsd, Yellow Jacket Pro Diversity, Headplay Video Goggles. « Bearbeitet von wep800 am 22.01.2010 02:54. » |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 292 | rajur meinte Kneet....eureka..jij bent voor altijd mijn MK held..!
Graag gedaan, mare.. niet overdrijven hè. Ik heb dat ding van mij dan wel prima onder controle met de stuurknuppels, (ja, ook nose in) maar dat stomme ding wil ineens niet meer op zijn GPS blijven hangen. Het lijkt wel een beginnend helivlieger: Hangt stil op positie, schakelaar op positie hold. bij de eerste de beste correctie van de MK gaat het fout; hij corrigeert veeeel te fel, schiet daar door over het doel, corrigeert nog verder, enz, enz. Het gaat van 1 meter doorschieten, naar 2 meter en zo verder. (als ik m zou laten gaan). Voor de laatste software update hing die nog vast gestoken op zijn plekkie, nu is het hopeloos... Ga straks eerst de boel eens helemaal op de standaard waarden zetten, kijken wat er dan gebeurd. Als dat niet helpt laat ik me hier weer eens horen. Wep; succes met de hoogfrequente bibbers.. schuimpje? Vraagje: Locatie Haarlem, telefoonnr 015??? niet belangrijk maar het valt op. « Bearbeitet von kneet am 22.01.2010 10:05. » |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jul 2007 Beiträge: 662 Ort: Maastricht-NL | Super dat het gelukt is Rajur!! Maar ik ging er toch echt van uit dat jullie de scoop waarden in het MK tool hadden gecontroleerd. Je schreef immers: rajur meinte ... Na enige dagen solderen en een verbrande vinger is de QK dan eindelijk gebouwd. Test gedaan, alle leds doen wat ze moeten doen, kalibreren gaat prima, bij aanzetten draaien alle props heel even en krijg je de vier piepjes dat alles ok is. Ook de MKtool geeft aan dat alles ok is...
Nu ben ik persoonlijk benieuwd waarom jullie de scoop test niet hebben gedaan. Stond dat niet duidelijk uitgelegd in de handleiding van het in gebruik nemen van de Flight Control ? Veel mensen klagen namelijk over de slechte informatie verschaffing over de MK als je het Duits niet machtig bent, daarom ben ik erg benieuwd waar het in dit geval mis ging. Nouja mis ging... Hij vliegt nu in ieder geval!! Veel plezier ermee en laat de videos/fotos maar komen  Succes!! Harrie _______________ -- 2007: no crash -- 2008: no crash -- 2009: 3 crashes and still learning to fly nose-in :) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | kneet meinte Wep; succes met de hoogfrequente bibbers.. schuimpje? Vraagje: Locatie Haarlem, telefoonnr 015??? niet belangrijk maar het valt op.
Delft. Bij Dammes. Ik vlieg niet alleen in mijn eigen tuin.  hu-hum Wel te veel. ....en inderdaad een schuimpje proberen. Niet mooi en lastiger in te bouwen maar ja, moet maar. _______________ Started Building: Jan 2008.
ME FC, V1.2 BR-Ctrl, Custom Carbon MK8 frame, 8x Axi 2217-20, 4x4900 30C Lipo, Futaba FF-9, Wi232, Epi-Osd, EzOsd, Yellow Jacket Pro Diversity, Headplay Video Goggles. « Bearbeitet von wep800 am 22.01.2010 13:44. » |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Scoop test idd niet gedaan. De handleiding is niet helemaal logisch, sommige dingen moet je echt ergens achter in de WIKI opzoeken. En als je dan niet weet dat je ze moet doen, dan ga je er ook niet naar op zoek. BV de nummering van de BC's, dat je eerst de jumpers moet solderen, het plaatsen van de dempers, aansluiting motoren op bc's (welke kleur draad waar solderen) en dan de FC, ik zie nergens staan dat het heel belangrijk is hoe deze gemonteerd wordt. Misschien wel logisch maar niet voor een beginner. Behalve dan dat het pijltje naar motor1 moet wijzen. LAchen mag altijd hoor, hebben wij ook gedaan! Mooie foto's, filmpje komt zsm, eerst nog achter de lipo's aan, iemand nog een goed adres voor de aankoop van een nieuwe (omgeving hilversum, a'dam of a'doorn?) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 292 | Web: Delft, Haarlem, Rozenburg. Allemaal redelijk dicht bij elkaar. Zou ik het wel leuk vinden om eens gezamenlijk een middagje het luchtruim onveilig te maken. Rajur: Heb de nabouwhandleiding er eens op nagezien; scoop wordt idd niet naar verwezen, zou er wel bij moeten. Dat met de FC positie en orientatie staat er wel in, maar kan inderdaad duidelijker. En zo zijn er meer punten die verduidelijkt kunnen worden. De handleiding is wel een beetje geschreven op iemand met een stukje basiskennis zo te zien. Tijd voor een nederlandse versie misschien? Heb alleen niet echt veel zin om te gaan zitten vertalen.... En verder: de standaard instellingen staan op de MK, het zonnetje schijnt... Tijd voor een testvluchtje, dat het een beetje winderig is komt eigenlijk wel mooi uit nu. Bevindingen volgen later.. gr. Wicherd « Bearbeitet von kneet am 22.01.2010 13:16. » |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | Ja, eigenlijk is het 1 grote rommelpot geworden die hele WIKI. Het verbaast me ook niet hoor dat dit is gebeurt, zeker niet. Zelfs 2 jaar geleden was het al redelijk lastig om ergens te begínnen met lezen...... nu is het 10 keer erger. Er is ook zoveel informatie. Sommige onderdelen zijn heel goed beschreven en andere delen slecht, verouderd!! of helemaal niet. Er is ook niet 1 iemand die dit werk doet wat wel beter zou zijn. Het zijn nu losse stukjes geworden. Soort kruimeltaart. :-) Vreemd dat Holger of Ingo dit nog steeds niet hebben klaar hebben en/of aangepast. De support is wat dat betreft heel matig. _______________ Started Building: Jan 2008.
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 292 | wep800 meinte Vreemd dat Holger of Ingo dit nog steeds niet hebben klaar hebben en/of aangepast. De support is wat dat betreft heel matig.
Die zijn veel te druk met geld verdienen. Ik heb diverse mails beantwoord zien worden met: "wij kunnen niet helpen, ga naar het forum voor..." De zakelijke service is uitstekend, dat wel. Bij hardware problemen ben ik altijd zonder mankeren geholpen. Ik overweeg voor mezelf een soort manual te maken, met daarin de belangrijkste zaken betreffende de MK. Ik gruwel er ook elke keer weer van om link na link te moeten volgen om de info compleet te krijgen. Heb net mijn testvluchtje gemaakt. Ook met de standaard instellingen is mijn MK niet in staat om positie te houden. Ik vlieg met de SW van Arthur. Eerst maar eens kijken of met de oorspronkelijke SW het probleem verholpen is.. wordt vervolgd. |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Net even gevlogen! LiPo's binnen een minuut leeg helaas, dus echt snel of nieuwe of een balancer kabel. Kijken of dat wat scheelt. De Mk doet het hartstikke goed, maar heeft wel de neiging iets van je af te drijven. Dus steeds iets bijsturen. Iemand een idee? Stijgen vanaf de grond gaat prima! |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 292 | Wegdrijven: -calibreren met de MK absoluut waterpas. (ACC-calibratie) -Zender-nulpunten zuiver instellen (controle via MK-tool) -de rest wegtrimmen tijdens de vlucht. (vliegen, neerzetten, zendertrim iets verstellen, vliegen....) 100% zuiver kun je niet verwachten, maar je kunt ver komen. (in een volkomen windstille situatie...) |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2008 Beiträge: 1016 Ort: The Netherlands (Haarlem) | rajur meinte Net even gevlogen! LiPo's binnen een minuut leeg helaas, dus echt snel of nieuwe of een balancer kabel. Kijken of dat wat scheelt. De Mk doet het hartstikke goed, maar heeft wel de neiging iets van je af te drijven. Dus steeds iets bijsturen. Iemand een idee? Stijgen vanaf de grond gaat prima!
Pas nou op met die Lipo... je weet niet wat de waardes van de cellen zijn toch? Als je een multimeter hebt liggen check de waardes even. Meten via balancer stekker. Misschien is 1 cell nu wel onder de 2.7V en dan wordt het zelfs link. Kans is klein maar je wilt gewoon echt weten hoe vol/leeg je Lipo en de cellen afzonderlijk ook. _______________ Started Building: Jan 2008.
| | |
| Mitglied Registriert seit: Dec 2008 Beiträge: 135 Ort: Belgium | kneet meinte Ik overweeg voor mezelf een soort manual te maken, met daarin de belangrijkste zaken betreffende de MK. Ik gruwel er ook elke keer weer van om link na link te moeten volgen om de info compleet te krijgen.
Het beste is, denk ik, om een Wiki pagina te maken zodat anderen kan helpen met opstellen en onderhouden. Ik heb al verschillende keren overwogen om een FAQ pagina te starten (in het Engels) en telkens ik een interessante vraag zie passeren, toe te voegen. Frederic |
| | |
| Mitglied Registriert seit: Jan 2010 Beiträge: 36 | Ik wil ook graag meewerken, WIKI lijkt mij idd ook het beste. Is een nederlands forum geen idee? |